PRZEPRASZAM WSZYSTKICH ZA BRAK NOWYCH WPISÓW. PRZEPRASZAM ZARÓWNO TYCH KTÓRZY SĄ U MNIE BARDZO CZĘSTO JAK I TYCH KTÓRZY ZAGLĄDAJĄ TU OD CZASU DO CZASU. NIESTETY ZWIĄZANE JEST TO Z MOJĄ PRACĄ. CODZIENNIE JEDNAK STARAM SIĘ TU WPADAĆ I ODPOWIADAĆ NA WASZE KOMENTARZE. ZAPRASZAM WIĘC DO PIECZENIA ORAZ DZIELENIA SIĘ SWOIMI SPOSTRZEŻENIAMI I CZEKAM NA WASZE PYTANIA.

26 lut 2009

110-CHLEB "EKSPRESOWY"

To naprawdę szybki i pyszny chlebuś na drożdżach, ale najpyszniejszy gdy upieczemy go na kamieniu.Piękny zapach, chrupiąca skórka i mięciutki środek :) Przepis pochodzi ze stronki www.smakiaromaty.blogspot.com
Polecam !

Składniki na 2 bochenki :

* 800 g mąki pszennej
* 3 płaskie łyżeczki soli morskiej
* 1 łyżka cukru
* 40 g świeżych drożdży
* ok. 500 ml ciepłej wody
* 2 łyżki oliwy

* ja dodałam jeszcze 3 łyżki glutenu (niepotrzebny gdy mamy mąkę chlebową))

Ciasto oczywiście możemy zarobić w maszynie, za pomocą miksera lub ręcznie.W pierwszej kolejności rozrabiamy drożdże z cukrem, odrobiną ciepłej wody i odrobiną mąki.Gdy podrosną łączymy z pozostałymi składnikami i wyrabiamy gładkie i sprężyste ciasto.Przykrywamy i odstawiamy do podwojenia objętości.Po tym czasie odgazowujemy i dzielimy na 2 części.Formujemy bochenki, przykrywamy i pozostawiamy do ponownego wyrośnięcia.W tym czasie nagrzewamy piec do 230'C (z kamieniem minimum 30 minut).Wstawiamy do piekarnika naczynie z wodą. Pieczemy 40-45 minut.

MOJE UWAGI: ja chlebuś piekłam najpierw przez 15 minut w 250'C, a potem zmniejszyłam temperaturę do 200'C i dopiekałam jeszcze około 30 minut.




45 komentarzy:

Konsti pisze...

Izabela, piekny chleb, jak wszystkie Twoje wypieki zreszta:) Chcialabym sie tylko zapytac, gdzie kupujesz gluten?
Pozdrawiam.

IZABELA pisze...

Konsti - gluten kupuje w zwyklym spozywczym sklepie :)

Konsti pisze...

Kurcze, no to tylko we Wloszech te sklepy maja jakies dziwne zaopatrzenie, glutenu tutaj nie uswiadczysz:) Myslalam, ze moze masz jakies internetowe namiary, gdzie mozna by gluten zamowic... Nic to, nie ustaje w poszukiwaniach:)
Dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam!

IZABELA pisze...

Niestety nie tylko we Wloszech.W Polsce tez raczej nie kupisz,no chyba ze masz znajomych w piekarni i to nie w kazdej.

kass pisze...

Iza...bardzo się cieszę że upiekłaś ten chleb i że Ci smakował...Pozdrawiam z zimnego i mokrego Wrocławia.

Anonimowy pisze...

Izuniu, chlebek jak zwykle znakomity. Co do glutenu, ja nie znalazłam go na polskim rynku. Dostałam od firmy gratis, napisałam o tym na swoim blogu. Robię właśnie eksperymenty z glutenem jest świetny.
Co do wpisu na moim blogu, zgłosiłam awarię, ale spróbuj jeszcze raz, może coś już zrobili.

Lucyna pisze...

Co to znaczy "odgazowac ciasto"?
Jak to sie robi? Wlasnie zamierzam wziac sie za pieczenie chleba i nie rozumiem tego polecenia.

IZABELA pisze...

Odgazowac - czyli delikatnie zagniesc kilka razy aby z ciasta uszlo powietrze jakie wytwarza sie przy wzroscie ciasta :)

aneta pisze...

Czy wyjdzie mi ten chleb ,bez kamienia?????

IZABELA pisze...

Aneto - oczywiscie ze wyjdzie :)

Unknown pisze...

Upiekłam wczoraj chlebuś ekspresowy - udał się wyśmienicie, zwłaszcza że to moja pierwsza przygoda z pieczeniem chleba. Naprawdę dobry przepis. Dodałam do ciasta jeszcze płatki owsiane, pestki dyni, słonecznik oraz siemię lniane

IZABELA pisze...

Kotlarz - bardzo sie ciesze :) To moje uniwersalne ciasto.Wychodza z niego super bulki i inne wypieki :)

Anonimowy pisze...

WOW!!! Właśnie pierwszy raz użyłam mojej maszyny (jakaś bardzo stara i niemiecka) trochę na chybił trafił, ale właśnie ten przepis. Zrobiłam z połówki porcji, żeby się zapoznać z maszyną i zrobiłam z 300g pszennej i 100g mąki orkiszowej. Już jadłam kilka razy chleby domowe, ale zawsze były takie jakieś... rozpadały się i smakowały wiórami:P Ten jest naprawdę super!!! Czy jest jakaś rada na mieszadło??? Czy ono musi się zapieć w chlebie?

IZABELA pisze...

Ja zawsze wyciagam mieszadlo na poczatku ostatniego wyrastania.Radze zawsze robic to samo :) No i ciesze sie ze chlebus smakuje.Z tego przepisu wychodza pyszne buleczki,polecam!

orelia pisze...

Izabela powiedz mi prosze czy mogę w tym przepisie dać mąkę grahamkową?!

orelia pisze...
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
IZABELA pisze...

Orelio - oczywiscie ze mozesz,tylko moze nie calosc a np na poczatek polowe i zobaczysz jak ci wyjdzie :) powodzenia!

Anonimowy pisze...

IZABELO!!!MAM 24 LATA I NIE MAM POJECIA O PIECZENIU CHLEBA,PROBOWALAM PIEC PLACKI I "WIEKSZOSC" MI WYSZLA HI HI HI :) ALE O CHLEBIE NIE MIALAM ZIELONEGO POJECIA.ZNALAZLAM TWOJA STRONKE INTERNETOWA PRZEZ POMYLKE I WIESZ CO???BARDZO SIE CIESZE Z TEGO POWODU!!!! TEZ JESTEM ZAGRANICA I TEZ TESKNI MI SIE ZA POLSKIM CHLEBEM :) DZIS PO RAZ PIERWSZY PIEKLAM CHLEBUS EXPRESOWY,EXPRESOWY WYBRALAM BO WYDAWAL MI SIE NAJLATWIEJSZY :) JESZCZE NIE MAM ZADNYCH SPECJALNYCH "POMAGACZY" OPROCZ PIEKARNIKA HE HE HE ALE CHYBA SIE W NIE ZAOPATRZE!!!!CHLEBUS WYSZEDL MI SUPER,AZ W SZOKU BYLAM ZE JA COS "TAKIEGO" UPIEKLAM :) A MOJEMU CHLOPAKOWI TAK SMAKOWALO I MI TEZ RZECZ JASNA :) ZE AZ PALCE LIZAC!!!PISZE DLATEGO PONIWAZ CHCIALAM CI PODZIEKOWAC ZA ZALOZENIE TEJ FANTASTYCZNEJ STRONKI!!!NIE JEDNA POLKA I NIE TYLKO,DZIEKI TOBIE NAPEWNO Z NIEJ KORZYSTA I UMILA RODZINIE POLSKIE SNIADANKA, KOLACJE I DESERY!!!SUPER!!!JA NIE ZAKONCZE MOICH WYPIEKOW NAPEWNO NA EXPRESOWYM CHLEBUSIU!!!!DZIEKI TOBIE MOGE ZAGLADAC, KORZYSTAC BEZ OGRANICZEN NA STRONKE I EXPERYMENTOWAC!!!POZATYM JESTES STRASZNIE MILA OSOBA PODOBA MI SIE TO JAK ODPISUJESZ NA KARZDY KOMENTARZ!!! DZIEKI WIELKIE I POWODZENIA. POZDRAWIAM DAGUSIA :)

IZABELA pisze...

Dagusiu - milo przeczytac takie slowa.Wlasnie wczoraj przyjechalam z dlugich wakacji w Polsce i znow bede piekla chlebki :)

Paulina pisze...

witaj Izo, znalazłam Twój blog z przepisami i jestem zachwycona :). Dopiero rozpoczynam swoją przygodę z pieczeniem chleba,mam zamiar upiec chleb ekspresowy jako pierwszy wypiek, dlatego mam pytanie odnośnie naczynia z wodą, czy jest ono konieczne w zwykłym piekarniku bez kamienia? jeżeli tak to ile wody ma w nim być i gdzie je umieścić? pozdrawiam serdecznie Paulina

IZABELA pisze...

Paulino - naczynie z woda nie jest tak bardzo konieczne.Napisałam o tym, bo tak było w przepisie oryginalnym.Jeśli jednak bardzo chcesz, to można wlać wody do takiej blaszki keksówki na ciasto i postawić na dnie piekarnika :)

bassia54 pisze...

Izuniu-czy ten Twój chlebek ekspresowy można z tej ilości ciasta upiec jednorazowo w automacie do pieczenia?No i jeszcze jedno ,jak formujesz chleb do wyrośnięcia to czy on wyrośnie taki wysoki jak Twój czy wkładasz do formy.Pytam dlatego ,bo się boję że mi nie wyjdzie taki wysoki.Pozdrawiam.

IZABELA pisze...

Basiu - wszystko zależy z jakiej ilości mąki może zarobić ciasto twój automat.Powinno to pisać w instrukcji.Jeśli z 800 g to ok.Jesli zaś chodzi o wysokość, to on sam tak rośnie.Nie wsadzam go do żadnej formy, tylko dobrze formuję, kładę od razu na blachę i przykrywam np. ściereczką.

Anonimowy pisze...

Wlasnie wstawilem do piekarnika chlebek wg Twojego przepisu:) mam nadzieje, ze wszystko zrobilem dobrze i sie uda,
Pawel

IZABELA pisze...

Paweł - no i jak tam chlebek?

Anonimowy pisze...

Jak na pierwszy wlasnorecznie pieczony chleb w zyciu wyszedl swietnie, szkoda, ze nie zrobilem zdjecia. Smak nieporownywalny z chlebem ze sklepu, w weekend sprobuje innego przepisu z Twojego blogu, strona jest swietna, gratuluje i pozdrawiam,
Pawel

IZABELA pisze...

Pawle - dzięki za miłe słowa,bardzo się cieszę i namawiam do dalszego pieczenia :)

Unknown pisze...

Boże! Przepyszne. To moje początki z drożdżami więc miałem lekkiego stracha przed upieczeniem tego chlebka. Nie dostałem glutenu więc go nie dodałem, ale i tak wyszedł doskonały. Pachniało w całym domu. Poczułem się jak taka wiejska gospodyni domowa:D
Izabelo. Jesteś mistrzem :)

Anonimowy pisze...

chcialem sie pochwalic efektami dalszego pieczenia:) przepis nieco zmodyfikowalem, daje 50gr swiezych drozdzy na 1kg maki. Do ciasta dodaje 2 jajka (bialko jednego z nich sluzy do posmarowania skorki chleba) oraz 100gr solonych obranych pestek slonecznika (czescia posypuje gore chleba). Wychodzi naprawde super,
pozdrawiam i dziekuje za wspaniale przepisy,
Pawel

IZABELA pisze...

Małgorzato - bardzo mi miło :)

IZABELA pisze...

Paweł - dzięki za twoja propozycje przepisu, pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

Jutro rano pedze po drozdze i na pewno upieke! tu, gdzie mieszkam sa w sklepach specjalne maki chlebowe, sprobuje moze z zutniej i napisze Wam jak sie udalo :-)

IZABELA pisze...

Do anonimowej osoby - życzę smacznego chlebusia i czekam na relację

Anonimowy pisze...

Chlebek cudnie sie udal!! Nie z zytniej coprawda (nie pomyslalam wczoraj piszac o zytniej, ze tu rowniez zakwas potrzebny) ale dodalam troszke prazonej cebulki i ziol prowansalskich. Niebo w gebie powiadam Wam! Bardzo dziekuje za przepis, nie sadzilam, ze uda mi sie kiedykolwiek upiec chleb wlasnorecznie ;-)

IZABELA pisze...

Bardzo się cieszę :)

Anonimowy pisze...

A czy macie jakiś przepis na chleb bez glutenu? Bo ja mam alergi.

IZABELA pisze...

Anonimowy gość - niestety nie piekę takich chlebów :(

Anonimowy pisze...

Wstawilam do pieca focaccie, zamist szynki dalam wedline sojowa. mozarelle, troche parmezanu i gruyera, natke ze szczypiorkiem zas na wierzch pokrojony por i gruba sol, czekam na efekt, dziekuje za ciekawe przepisy:)
pozdrawiam,
Lidia

IZABELA pisze...

Lidio - życzę smacznego :)

Maugo pisze...

Zauważyłam, że odpowiadasz na komentarze do tak dość dawnych swoich wpisów więc i ja spróbuję,
od ponad roku piekę, według Twojego przepisu, "najprostszy chleb na świecie" i chociaż nie używam tego specjalnego gara, tylko zwykła foremkę prostokątnę do ciasta, nikt w domu na chleb nie narzeka, a wręcz przeciwnie,
bardzo mi się podoba teraz ten przepis na chleb ekspresowy, ale mam jedną wątpliwość - czy on nie wyjdzie bez tego glutenu?mieszkam od roku w Houston i prędzej znajdę mąkę z czegokolwiek, niż sam gluten.jest tu też cała masa różnych mieszanek mącznych do chleba, no ale nie to tu chodzi. Masz jakąś podpowiedź?
pozdrawiam

Maugo pisze...

no ale jak nie mam szans na kupienie tego glutenu to nie wyjdzie??

IZABELA pisze...

Margaret - w przepisie pisze: 800 g mąki pszennej, tak więc śmiało możesz użyć takiej zwykłej.Mąka chlebowa lub dodatek glutenu do mąki zwykłej sprawia to, że ciasto lepiej rośnie, łatwiej z niego uformować bochenek i po upieczeniu ma fajniejszą konsystencję ciasta.Czyżby na prawdę nie można było kupić u ciebie mąki chlebowej lub samego glutenu? Pytam bo u mnie można to kupić praktycznie w każdym sklepie.Gluten kupuję z firmy Bob's Red Mill.Kosztuje ok.6-7 $ ale starcza na baaaardzo długo.

Anonimowy pisze...

Witam :) Mam ochotę na ten chlebek, ale mam pytanie... czy mogę użyć suchych drożdży ?

IZABELA pisze...

Oczywiście :) Świeże drożdże to to samo co suszone tylko trzeba zamienić na inne proporcje :)

Anonimowy pisze...

Witaj Izabelo !
Cieszę się, że znalazłam Twój blog. Jestem początkującą "piekaczką";) chleba i buszuję po necie w poszukiwaniu przepisów. Na Twoim blogu zatrzymam się na dłużej. Bułeczki na śniadanie wyszły przecudne, a chleb casereccio zjedzony co do okruszka.
Pięknie nacinasz pieczywo- tego muszę się jeszcze nauczyć !
Pozdrawiam Cię serdecznie znad polskiego morza :)
Krzysia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails