PRZEPRASZAM WSZYSTKICH ZA BRAK NOWYCH WPISÓW. PRZEPRASZAM ZARÓWNO TYCH KTÓRZY SĄ U MNIE BARDZO CZĘSTO JAK I TYCH KTÓRZY ZAGLĄDAJĄ TU OD CZASU DO CZASU. NIESTETY ZWIĄZANE JEST TO Z MOJĄ PRACĄ. CODZIENNIE JEDNAK STARAM SIĘ TU WPADAĆ I ODPOWIADAĆ NA WASZE KOMENTARZE. ZAPRASZAM WIĘC DO PIECZENIA ORAZ DZIELENIA SIĘ SWOIMI SPOSTRZEŻENIAMI I CZEKAM NA WASZE PYTANIA.

2 gru 2008

83-CHLEB NA ZAKWASIE DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Chlebuś wzięłam ze stronki mojej przyjaciółki Danusi - www.dancia.bloog.pl
Jest bardzo prosty ale i bardzo smaczny.

Składniki:

* 200 g ciasta zakwaszonego
* 330 g mąki pszennej
* 153 g letniej wody
* sól (ja dałam 1 łyżeczkę)
* 1 łyżeczka cukru
* oliwa do posmarowania

Do zakwaszonego ciasta dodajemy po troszku mąkę i wodę wymieszaną z solą i cukrem.Wyrabiamy około 10 minut.Pozostawiamy na 1 godzin, po czym wykładamy na posypany mąką blat i składamy w kulę nakładając brzegi ciasta do środka.Miskę smarujemy oliwą i wkładamy do niej kulę z ciasta.Pozostawiamy przykrytą aż do podwojenia objetości.Chlebuś ten można tez piec w zwykłej blaszce.Nagrzewamy piekarnik (najlepiej z kamieniem) do 250'C.Chleb nacinamy, spryskujemy wodą i wkładamy do pieca.Po 10 minutach zmniejszamy temperaturę do 230'C a po 20 min. do 200'C.

Mój chlebuś był pieczony z podwójnej porcji.

33 komentarze:

Anonimowy pisze...

Chlebek wspaniały !!! i nareszcie Twoje ukochane dziury :))
Jestem pod wrażeniem, ładniejszy od mojego :))

IZABELA pisze...

No wlasnie te moje dziury!!! Bylam bardzo zaskoczona tym bardziej,ze pieklam go na zwyklej blasze bo bylo juz pozno a kamien musialby sie dluzej nagrzewac.A moze ten piekarnik szwankowal mi od poczatku?

Anonimowy pisze...

Izuniu wszystko możliwe z tym piekarnikiem, może nie grzał tak jak powinien. Z jakiej mąki miałaś ciasto zakwaszone ? wydaje mi się, że z pszennej z stąd chyba te piękne dziury :))

IZABELA pisze...

Juz tak jakos z przyzwyczajenia do ciasta zakwaszonego sypie make pszenna.Zawsze robie ciasta pszenne lub mieszane z pszenna,wiec uwazalam ze jest ok.Danusiu,czy robie cos nie tak?

Anonimowy pisze...

Izuniu robisz wszystko super, spytałam z ciekawości, bo mój zakwas do tego chlebka był z mąki żytniej.
Przecież ten chleb można piec z wielu typu mąk z stąd to pytanie.

Unknown pisze...

Ale piekny chlebus ! Taki domowy .Wyobrazam sobie jak pieknie pachnie.
Chcialabym tez taki upiec ale nie wiem jak robi sie zakwaszone ciasto i skladniki podane sa w gramach a ja nie mam wagi .Izo help me,please .

Chcialabym jeszcze zapytac czy chleb zrobiony na takim zakwasie smakuje inaczej niz taki zwykly pszenny bez zakwasu ?

IZABELA pisze...

Moniko - chlebus naprawde smaczny.Po pierwsze duuuuzo smaczniejszy,bo z taka lekka nutka kwasu jak prawdziwy chleb a po drugie 100 RAZY ZDROWSZY.Szkoda ze nie masz wagi bo w kuchni to raczej potrzebna rzecz.Postaram sie kolo wagi ciasta zakwaszonego podawac ilosc w ml.Obiecuje tez dzisiaj wieczorem napisac jak sie robi zakwas i ciasto zakwaszone.

Unknown pisze...

Moze moj osobisty Sw. Mikolaj domysli sie ze potrzebuje wage na gwiazdke ale jak na razie licze na twoja pomoc Izo .

IZABELA pisze...

Sorki Moniko,ale nie mialam czasu uzupelnic tych danych bo pozno wrocilam z pracy.Od piatku mam juz wolne,wiec wtedy bedzie juz na 100 %.A co do tego Mikolaja to masz racje-niech przynosi jak potrzeba hahaha!Ja mam cicha nadzieje ze przyniesie mi mikser Kitchen Aid.

Anonimowy pisze...

Wlasnie rozpozynam przygotowywanie zakwasu...:)
Mam nadzieje, ze za kilka dni bedę mógł skosztować podobnego chlebka :)
Pamietam z dziecinstwa, iz moja babcia przygotowywala chleb na zakwasie. Niestety nie doceniałem tego - wolałem chleb ze sklepu...
30 lat pozniej rozpoczynam swa dzialalnosc w tym zakresie;)
Pozdrawiam
greg_zet

IZABELA pisze...

Greg_zet - mam nadzieje ze zakwas sie uda i upieczesz taki chleb jaki pamietasz z dziecinstwa :)

Anonimowy pisze...

Tu jest kalkulator miar i wag:
http://kalkulator.przepis-na.pl/

Jak nie masz wagi to na pewno sie przyda!!

IZABELA pisze...

Dziekuje Sylwio,ale wag e mam i nie wyobrazam sobie jak mozna jej nie miec w kuchni.A link do kalkulatora mam na tej stronce.

Anonimowy pisze...

Witam!
Piekne dziury :) Prosze mi powiedzieć, czy mozna zrobić taki chlebek na zwykłym zakwasie, czy musi byc dokladnie wg przepisu. Duzo pracuje i troszke brakuje mi czasu- ale zakwas zrobie :)

IZABELA pisze...

Ten chleb robiłam zawsze wg przepisu Dany,a więc na cieście zakwaszonym.Zakwasu zawsze mozna uzyć,ale nie wiem czy efekt końcowy bedzie taki sam,bo ciasto zakwaszone to niestety nie to samo co zakwas.Nie wiem jaka ilość zakwasu musialałaby być użyta do tego przepisu aby było ok.

Sober Woman pisze...

chcialam zapytac jak sie piecze ten chleb okragly na zakwasie? Czy blaszke nalezy nasmarowac olejem, wysypac maka? Jaki rodzaj blaszki jest do tego celu najlepszy? W tak wysokiej temperaturze gdy probowalam smarowac blaszki olejem, tluszcz palil sie i bardzo kopcil. Ciekawa jestem co pani uzywa, co to znaczy kamien i czy uprzednio musi byc nagrzany? dziekuje za odpowiedz!

IZABELA pisze...

Sober Woman - blachę smarujemy jak pod każde ciasto,czyli np. tłuszczem i bułka tartą albo też można posypać na sucho semoliną lub kaszą manną.Ja od dawna używam semoliny bo w Stanach jest bardzo tania.O kamieniu przeczytaj proszę w zakładce "etykiety" pt. "przyda się".Kamień niestety musi być nagrzany.A temperatura 200'C i wyższa musi być bo inaczej chlebuś będzie nie tak wyrośnięty jak trzeba :)

Anonimowy pisze...

witam, mam pytanie. pierwszy raz robiłam chleb na zakwasie. korzystałam z Pani przepisu. ciasto zakwaszone na każdym z etapów wyrastało tak pięknie jak na Pani zdjęciach, ale po zagnieceniu ciasta właściwego chleb wogóle nie ruszył, ciasto nic nie urosło. Proporcje zostały zachowane, ciasto stało w ciepłym miejscu. co może być przyczyną?

IZABELA pisze...

Do anonimowej osoby - jeśli ciasto dobrze rosło z początku, to być może potrzebowało tylko więcej czasu na główne rośnięcie(ja czasem pozostawiam do wyrośnięcia na całą noc)

fruxi pisze...

Witam :)

ach ten zapach:) pachnie pięknie w całej kuchni . za chwilę będę wyciągać chlebek z piekarika . Narazie mogę powiedzieć ze wygląda pięknie i naewno będzie smaczny .....ale to napiszę pozniej

IZABELA pisze...

Fruxi - czekam na następny komentarz :)

Anonimowy pisze...

Zrobiłam, spróbowałam i to jest to! Niby chlebek dla początkujących ale czy te dla bardziej zaawansowanych mogą być lepsze niż ten który mi przypomina dzieciństwo gdy szło się do sklepu po cieplutki chlebek i zjadało się go tylko z masełkiem zanim zdążył ostygnąć?

IZABELA pisze...

Anulko - ale to ładnie napisałaś :)

Anonimowy pisze...

A jaki jest czas pieczenia tego chlebka? Bo jakoś nikt nie zwrócił uwagi że brakuje tego w przepisie...

IZABELA pisze...

Anonimowa osoba - masz rację, nie podałam czasu może dlatego, że ja piekłam go z podwójnej porcji, więc czas na pewno był inny (dłuższy).Proponuję w takim razie piec jak większość wypieków: do zrumienienia :)

Anonimowy pisze...

Witam
poprosze o rade, poniewaz robie chlebek na zakwasie z mąki żytniej. ładnie mi rośnie i chlebek jest przed włożeniem do pieca taki pulchny, mięsisty ale jak juz go upieke robi sie strasznie zbity i twardy co robie nie tak? czy konsystencja chleba powinna byc leista czy taka że moge zrobić spokojnie z niej kulę.
Magda

Anonimowy pisze...

Witam
Chciałabym się poradzić ponieważ nie wiem co robie źle. Robie chlebek na zakwasie i ładnie mi się wyrabia jest taki pulchny i łatwo z niego zrobić kule. Pieke go ok 40 min ale jak sięupiecze jest twardy i zbity co mam zrobic żeby był mieciutki??
Magda

IZABELA pisze...

Magdo - czy zanim włożysz go do pieca to podwaja on swoją objętość? Nie wiem też czy pytasz konkretnie o ten chleb.

Anonimowy pisze...

Witam
Tak, chodzi mi konkretnie o ten chlebek, robie go z zakwasu żytniego i z maki żytniej. Fakt czekam z 8h zanim urośnie ale podwaja swoją objętość. przy wyrabianiu ciasto wydaje sie pulchne. więc wydawało mi się ze wyjdzie super mięciutkie a wyszło zbite i twarde i samkuje jak pumpernikiel.
Magda

IZABELA pisze...

Magdo - jeśli będziesz robiła ciasto czy bułki tylko z samej mąki żytniej, to nigdy mimo wyrośnięcia nie będą tak pulchne jak te z mąki pszennej.Jeśli nie lubisz takiego zbitego ciasta to proponuję abyś mieszała mękę żytnią z innymi mąkami :)

Anonimowy pisze...

dziękuję, jutro połączę z maka pszenna. OczywiScie napisze jaki był efekt. Pozdrawiam Magda

Patrycja85 pisze...

Witam!!
Czy chleb należy piec w temp podanej w przepisie czy tez normalnie w 180•C aż do zrumienienia pozdrawiam

IZABELA pisze...

Patrycjo - w przepisie podane są temperatury do wypieku tego chlebka, więc tak powinno się go piec :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails